Pod koniec listopada pojawił się dokument, który może zmienić sposób, w jaki Polacy podróżują, spędzają wolny czas i rozwijają swoje lokalne społeczności. Nowa Podstrategia Turystyki Rowerowej, opracowana przez Polską Federację Rowerową na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, wyznacza odważny cel. Do 2035 roku Polska ma stać się jednym z europejskich liderów turystyki rowerowej. Aby to osiągnąć, konieczne jest stworzenie spójnej sieci aż 10 tysięcy kilometrów wysokiej jakości tras. W założeniu połączą one regiony, miasta i mniejsze ośrodki, otwierając je na zupełnie nowy rodzaj gości.

To plan dynamiczny, kosztowny i wizjonerski. Jednocześnie to plan, który może odmienić polską turystykę i lokalną gospodarkę. Dziś pytanie brzmi: czy ten ambitny projekt ma szansę się powieść?

Przeczytaj również: Siedem dekad pod patronatem wieszcza Adama Mickiewicza. Jubileusz UAM

Nowa strategia – nowe szanse dla regionów

Dokument określa kierunek, w którym powinna zmierzać turystyka rowerowa w Polsce przez najbliższe lata. Zakłada intensywny rozwój infrastruktury, wykorzystywanie regionalnych walorów oraz tworzenie tras, które zachęcą nie tylko mieszkańców, ale przede wszystkim turystów wielodniowych. To oni generują największe zyski, zostają w regionie na dłużej i napędzają lokalne firmy.

Miłosz Tatara, współautor Podstrategii, przywołuje przykład Małopolski i Pomorza Zachodniego – regionów, w których spójna i dobrze zaplanowana sieć tras stworzyła przestrzeń do rozwoju małych, rodzinnych przedsiębiorstw. Tam, gdzie wcześniej było pusto, dziś działają wypożyczalnie rowerów, pensjonaty, serwisy, punkty gastronomiczne i gospodarstwa agroturystyczne. Dziesiątki tysięcy przejeżdżających codziennie rowerzystów zmieniły lokalne społeczności, przyciągając turystów, których wcześniej nikt tam nie oczekiwał.

Tysiące kilometrów tras i miliardy złotych inwestycji

Aby powtórzyć te sukcesy, konieczne jest wybudowanie sieci, która nie będzie poszatkowana ani urwana na granicach regionów. Polska Federacja Rowerowa proponuje, aby na realizację programu przeznaczyć około 1 miliarda złotych rocznie. Większość tych środków mogłaby pochodzić z funduszy Unii Europejskiej, co odciąża lokalne budżety i czyni projekt realnym.

Choć kwoty robią wrażenie, zwrot z inwestycji może nastąpić wyjątkowo szybko. Andrzej Janowski z Rowerowego Poznania, współautor Podstrategii, podkreśla, że pierwsze korzyści pojawiają się już w pierwszych latach po wybudowaniu tras. Nowe ścieżki przyciągają turystów do miejsc, w których wcześniej ruch był niewielki, a lokalne firmy dostają impuls do działania.

Według analiz Rowerowego Poznania potencjalne roczne zyski z nowej sieci tras krajowych mogłyby sięgnąć od 9 do nawet 11 miliardów złotych. To nie tylko pieniądze, to miejsca pracy, rozwój usług, większa aktywność mieszkańców i wzrost atrakcyjności regionów, które dziś pozostają w cieniu.

Planujesz inwestycję? Ważny jest wybór generalnego wykonawcy budowlanego. Workdei to kompleksowe usługi budowlane Poznań i gwarancja jakości! Od prac elektrycznych po montaż konstrukcji. 

Wielkopolska na rowerowej mapie Polski

Wielkopolska, choć już dziś przecina ją kilka ważnych tras, wciąż ma niewykorzystany potencjał. W Poznaniu krzyżują się dwie międzynarodowe trasy EuroVelo oraz dwie krajowe, które prowadzą przez różne kierunki województwa. To dobry fundament, ale brakuje spójności i ciągłości, którą charakteryzują się najlepsze sieci rowerowe w Polsce.

Andrzej Janowski zwraca uwagę, że wiele tras z regionów sąsiednich kończy się na granicy Wielkopolski, nie znajdując kontynuacji. Brakuje infrastruktury, która w pełni wykorzystałaby walory krajobrazowe i przyrodnicze województwa. Wielkopolska powinna – jak podkreśla – skorzystać z doświadczeń Małopolski i Pomorza Zachodniego, gdzie przemyślany i konsekwentny program inwestycji zamienił regiony w rowerowe magnesy.

Czy marzysz o projekcie nowoczesnej stodoły lub indywidualnym projekcie domu, który łączy estetykę, technologię i rozwiązania energooszczędne? Milwicz Architekci tworzą domy traktowane jako całość. Od pierwszego szkicu po architekturę wnętrz i nadzór. Kompleksowa obsługa inwestycji to gwarancja spójności i funkcjonalności. Zacznij projektowanie z wizją!

Polska liderem turystyki rowerowej? Konsultacje trwają

Podstrategia Turystyki Rowerowej jest dostępna publicznie, a uwagi można zgłaszać do 12 grudnia. Ostateczna wersja dokumentu ma zostać opublikowana do końca bieżącego roku. To moment, w którym decyduje się, czy Polska wejdzie na ścieżkę, która może znacząco zmienić krajobraz turystyczny kraju.

Plan jest ambitny. Wymaga konsekwencji, odwagi, współpracy samorządów, ministerstw i ekspertów. Wymaga także wyobraźni – zdolności, by zobaczyć przyszłość, w której rower nie jest wyłącznie rekreacją, ale realnym narzędziem rozwoju gospodarczego i społecznego.

Jeśli uda się zrealizować tę wizję, Polska stanie się krajem, w którym tysiące kilometrów tras nie tylko połączą regiony, ale też ludzi. Krajem, w którym podróż na dwóch kołach stanie się doświadczeniem. Które odkrywa miejsca zapomniane, wzmacnia lokalne wspólnoty i sprawia, że podróżowanie staje się na nowo prawdziwą przygodą.