To nie był przypadkowy gest ani symboliczna wizyta bez znaczenia. Przedstawiciele Solidarności pojawili się w Wielkopolskim Kuratorium Oświaty z konkretnym przekazem i wyraźnym oczekiwaniem, że ich głos nie utknie na poziomie urzędowych korytarzy. Wręczona petycja ma stać się impulsem do realnych zmian w systemie oświaty i trafić dalej, do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Za hasłem „Stop pracy za darmo” stoi narastające zmęczenie środowiska nauczycielskiego. Ponadto, poczucie niedocenienia i brak stabilności, który od lat towarzyszy pracy w szkołach.

Przeczytaj również: POSUM wprowadza nowy system. Koniec niepewności pod drzwiami gabinetu

Głos nauczycieli. Sześć postulatów, jeden wspólny mianownik

Petycja przygotowana przez Solidarność zawiera sześć postulatów dotyczących funkcjonowania systemu oświaty. Choć dotyczą one różnych obszarów, łączy je jedno: potrzeba porządku, przewidywalności i szacunku dla pracy ludzi tworzących szkołę.

Związkowcy zwrócili uwagę na brak stabilnego finansowania placówek oświatowych, który w praktyce oznacza ciągłe łatanie budżetów, niepewność dyrektorów i ograniczone możliwości rozwoju szkół. Obok tego wybrzmiał postulat systemowego wzrostu wynagrodzeń. Miał bym on objąć nie tylko nauczycieli, ale również pracowników administracji i obsługi. Często zupełnie niewidocznych, a niezbędnych do funkcjonowania placówek.

Wśród postulatów znalazł się także apel o wstrzymanie kolejnych reform. Zdaniem Solidarności zmiany wprowadzane bez spójnej wizji i długofalowego planu zamiast poprawiać sytuację, pogłębiają chaos organizacyjny i potęgują frustrację w szkołach.

Chcesz zadbać o stan swojego uzębienia? Dzięki usługom dentysta Poznań jest to możliwe! Sprawdź: proteza poznań, endodoncja poznań, poznań ekstrakcja zęba.

Codzienność, która nie trafia do tabel

Jak podkreślała Izabela Lorenz Sikorska z Solidarności, postulaty nie są teoretycznym zestawieniem życzeń. Są odpowiedzią na realne problemy, z którymi pracownicy oświaty mierzą się każdego dnia. Brak jasnych decyzji, zmienność przepisów i krótkoterminowe rozwiązania sprawiają, że nauczyciele funkcjonują w stanie permanentnej niepewności.

Związek zwraca uwagę, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przedstawia spójnej strategii na lata. Decyzje podejmowane są doraźnie, często bez konsultacji z tymi, których dotyczą bezpośrednio. Solidarność domaga się nie tylko wysłuchania, ale prawdziwego dialogu i przewidywalnych działań, które pozwolą planować przyszłość szkół, a nie jedynie reagować na kolejne kryzysy.

Funkcjonalne biuro to podstawa sukcesu. Bartnikowski Meble oferuje wysokiej jakości meble biurowe (stoły konferencyjne, boksy call center, biurka gabinetowe) oraz meble na wymiar, idealnie dopasowane do Twojej wizji architektonicznej. Zapewniamy wsparcie aranżacyjne i dbamy o każdy detal w Twojej przestrzeni firmowej. Zapytaj o wyposażenie biur!

Dlaczego zabrakło jednego postulatu

W petycji nie znalazł się temat wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe. Choć jeszcze niedawno był on jednym z głównych powodów ogólnopolskich protestów nauczycieli. Jak wyjaśniają związkowcy, powodem była zapowiedź wycofania się resortu edukacji z wcześniej wprowadzonych zmian, które wywołały falę sprzeciwu w całym kraju.

To właśnie te regulacje stały się symbolem pracy wykonywanej bez realnego wynagrodzenia. Ponadto, dały początek akcji protestacyjnej pod hasłem „Stop pracy za darmo”. Choć temat został tymczasowo zdjęty z agendy, związek podkreśla, że nie oznacza to pełnego rozwiązania problemu.

To dopiero początek

Solidarność zapowiada dalsze monitorowanie działań Ministerstwa Edukacji Narodowej i reagowanie na kolejne decyzje, które mogą negatywnie wpływać na funkcjonowanie szkół. Związkowcy jasno sygnalizują, że cierpliwość środowiska oświatowego ma swoje granice, a brak realnych zmian będzie prowadził do dalszej eskalacji napięć.

Petycja złożona w kuratorium to nie finał, lecz kolejny etap walki o godne warunki pracy w oświacie. Za suchymi zapisami postulatów stoją ludzie, którzy każdego dnia uczą, wychowują i biorą odpowiedzialność za kolejne pokolenia. Ich oczekiwania są jasne: koniec chaosu, koniec niepewności i koniec pracy, która nie znajduje odzwierciedlenia w wynagrodzeniu.