Głosowanie w Poznańskim Budżecie Obywatelskim trwa w najlepsze, a emocje wokół niego rosną z każdym dniem. Do rozdysponowania jest ponad 30 milionów złotych, które mieszkańcy mogą przyznać na realizację lokalnych pomysłów: od remontów i terenów rekreacyjnych po działania społeczne i edukacyjne. Niestety, obok entuzjazmu i obywatelskiego zaangażowania pojawiły się także wątpliwości. Tym razem nie chodzi o błędy w systemie głosowania czy spory między autorami projektów, ale o coś znacznie poważniejszego – o uczniów, którzy mieli otrzymywać szkolne piątki w zamian za głosy.

Przeczytaj również: Dali kwiatom drugie życie, ale nie wszystko poszło zgodnie z planem

Uczniowie w roli promotorów projektu

Zgłoszenie w tej sprawie nadesłała jedna z mieszkanek Poznania. Kobieta opisała sytuację, do której miało dojść w Zespole Szkół Zawodowych numer 1 przy ulicy Świętego Floriana. Według jej relacji, uczniowie zostali zaangażowani w akcję promującą projekt „Jeżycka Strefa Edukacji i Relaksu” – inicjatywę mającą odmienić przestrzeń wokół szkoły i udostępnić ją również mieszkańcom dzielnicy.

Problem w tym, że – jak twierdzi nasza rozmówczyni – młodzież miała być zachęcana do zdobywania głosów w zamian za szkolne oceny. Uczniowie mieli opuszczać lekcje, by namawiać ludzi do głosowania na projekt szkoły. W zamian – według relacji – mogli liczyć na ocenę z dowolnego przedmiotu.

– Są wypuszczani w trakcie zajęć i zbierają głosy. Jeśli przyniosą odpowiednią liczbę, dostają ocenę. To nieuczciwe i niewychowawcze – przekazuje kobieta.

Wodne sporty ekstremalne nieustannie się rozwijają. Dziś, obok klasycznych dyscyplin, królują innowacje takie jak e-foil (fliteboard), flitescooter czy elektryczne jet surfy. Organizujemy widowiskowe pokazy tego typu sprzętu w Polsce i Niemczech. Zobacz, co dzieje się na hydro-sport.de i fly-board.pl

Dyrektor szkoły twierdzi, że piątki to element edukacji obywatelskiej

Dyrektor placówki, Daniel Andrzejewski, nie zaprzecza, że uczniowie angażują się w zbieranie głosów. Twierdzi jednak, że działania mają charakter edukacyjny, a nie nagradzania za wyniki. – Nie może być mowy o wystawianiu ocen za głosy uczniów. Nic takiego nie ma miejsca. Oceniani mogą być jedynie za postawę i zaangażowanie, a nie za liczbę zebranych głosów – podkreśla dyrektor.

Zaznacza również, że uczniowie działają nie tylko w ramach lekcji wychowawczych czy edukacji obywatelskiej, ale często po lekcjach – z własnej inicjatywy. – Chodzi o to, by młodzież nauczyła się, jak działa społeczeństwo obywatelskie, jak promować inicjatywy lokalne i jak współpracować w grupie – tłumaczy.

Potrzebujesz zadbać o swoje ciało i ducha? To możliwe dzięki usługom masaż Poznań i fizjoterapia Poznań. Zapoznaj się z szeroką ofertą gabinetu fizjoterapii Szymona Budnika

Kuratorium Oświaty przygląda się sprawie

Czy takie działanie rzeczywiście mieści się w granicach edukacji? Karolina Adamska, dyrektor Wydziału Wspierania Edukacji z Kuratorium Oświaty, podkreśla, że wszystko zależy od zapisów w statucie szkoły oraz od tego, czy aktywność uczniów jest związana z realizacją podstawy programowej. – Dopiero po analizie dokumentów można ocenić, czy oceny zostały przyznane zgodnie z przepisami – wyjaśnia.

Dyrekcja szkoły zapewnia, że jeśli uczniowie otrzymują ocenę, to jedynie w tych przedmiotach, gdzie takie działania mają wymiar dydaktyczny. Na przykład w geografii, wiedzy o społeczeństwie czy wychowaniu obywatelskim.

Problem szerszy niż jedna szkoła

Jak się okazuje, kontrowersje wokół głosowania w Poznańskim Budżecie Obywatelskim nie są niczym nowym. Według radnej miejskiej Justyny Kuberki, podobne sygnały pojawiają się co roku. – To problem systemowy. Takie sytuacje nie dotyczą tylko jednej placówki. Zdarza się, że rywalizacja między autorami projektów prowadzi do nieuczciwych praktyk, a czasem nawet do fałszywych oskarżeń – zauważa radna.

Projekt, o który walczy szkoła przy ulicy Świętego Floriana, jest wart 800 tysięcy złotych. Stawka jest więc wysoka, a walka o głosy – zacięta. To jednak nie usprawiedliwia metod, które mogą podważać zaufanie do całego procesu.